top of page

Source: Iranintl

Dec 16, 2022

افغانستان اینترنشنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد سفیر جمهوری اسلامی در کابل تغییر کرده است. چندی پیش متن سخنرانی جنجالی بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان، درباره طالبان و افغانستان منتشر شد.


افغانستان اینترنشنال روز جمعه ۲۵ آذر گزارش داد پس از انتشار سخنان امینیان، او دیگر در کابل دیده نشده و معاون سفیر به جای او فعالیت می‌کند.ماه گذشته گروه هکری «بلک ریوارد»، یک بولتن داخلی خبرگزاری فارس را هک کرد و متن کامل یافته‌های خود را بر روی یک کانال تلگرامی منتشر کرد.

بخشی از این فایل‌ها، رونویس متن سخنرانی بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان، در یک جمع معدود در تهران بود.


سخنانی که آقای امینیان گفته بود اگر منتشر شود‌ و به گوش طالبان برسد، او دیگر نخواهد توانست به کابل برگردد.


سفیر جمهوری اسلامی در این سخنرانی، گروه طالبان را فاجعه، غیرقابل قبول، باعث شرمساری و خانمان برانداز توصیف اما در عین حال تاکید کرده بود جمهوری اسلامی چاره‌ای جز کنار آمدن با طالبان و حمایت از آنان ندارد.


او گروه طالبان را که بر اساس برخی گزارش‌ها با حمایت گسترده مالی و نظامی جمهوری اسلامی در افغانستان به قدرت رسیده،‌ با «لشکریان مغول» مقایسه کرده و پیشنهاد کرده بود جمهوری اسلامی با ایشان همانند مغول‌ها برخورد کند تا متمدن شوند.


سفارت جمهوری اسلامی در کابل اما بلافاصله به انتشار این سخنان واکنش نشان داد و ضمن تایید منبع اصلی نشر خبر، بازتاب آن را مغرضانه خواند.


از آن تاریخ به بعد بهادر امینیان در کابل دیده نشده است و حسن مرتضوی، معاون سفیر جمهوری اسلامی در دو هفته اخیر به جای امینیان، امور سفارت را پیش می‌برد و با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند.


این هفته همچنین گزارش‌هایی منتشر شد که بر اساس آنها حسن کاظمی قمی، نماینده کنونی رییس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، به جای بهادر امینان، سفیر جمهوری اسلامی در کابل شده است.وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اما «به این شایعات» واکنش نشان داد و اعلام کرد که آقای کاظمی قمی همچنان نماینده ابراهیم رئیسی در افغانستان خواهد بود.

© 2022 by IranTimes.com - All rights Reserved.

Get Social

  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram

- Committed to delivering real time, unbiased news about IRAN to readers all over the world.

- Our mission is to tell the truth as nearly as the truth can    be ascertained.

- Cover a diverse range of topics and perspectives in a      sincere, relatable voice.

- We shall tell ALL the truth so far as we can learn it,            concerning the critical affairs of IRAN and the world.

bottom of page